System AFS U-Turn

SYSTEM AFS

U-Turn przedstawia światową premierę:
Automatic Flight Stabilisation
Nowe wytyczne gwarantują maksimum bezpieczeństwa

Latać z frajdą i mieć największy możliwy poziom bezpieczeństwa - to obiecuje nowy rewolucyjny system AFS (Automatyczna Stabilizacja Lotu). Jego zadaniem jest interwencja w kwestii bezpieczeństwa lotu, gdy niedoświadczony pilot, lub pilot w kłopotach wpadnie w turbulencje i traci kontrolę nad lotem. AFS działa jak znane z branży motoryzacyjnej ESP (program stabilizacji jazdy), tak więc można go nazwać "powietrznym ESP".

Dzięki zastosowaniu wielu technicznych innowacji projektant Ernst Strobl stworzył nowy wymiar tworzenia paralotni, tworząc zarówno IST (System Ulepszonej Stabilizacji) oraz MSS (System kilku prędkości). Strobl wprowadza teraz całkowitą zmianę sposobu myślenia: Po raz pierwszy projektant zdołał zautomatyzować bezpieczeństwo, oczywiście do pewnego stopnia.

Sercem systemu AFS jest zasada napięć wstępnych dolnej powierzchni skrzydła na krawędzi spływu. "Pomysł ten pojawił się w czasie lotu" - wspomina Strobl swoją nagłą inspirację."Musi być możliwe napięcie dolnej powierzchni paralotni dzięki dokładnie obliczonemu profilowi - tak że z jednej strony czasza jest neutralna, gdy ciśnienie w środku jest wystarczające, ale z drugiej strony jakikolwiek spadek ciśnienia uruchamia system".

Setki komputerowych obliczeń z użyciem najnowocześniejszego oprogramowania z branży lotniczej pozwoliło na osiągniecie przełomu. Specjalny proces produkcji w miejscu mocowania sterówek umożliwia uzyskanie pożądanego efektu. Podczas lotu w spokojnym powietrzu czasza mając wystarczające ciśnienie wewnętrzne neutralizuje napięcia wstępne, a krawędź spływu pozostaje idealna aerodynamicznie, jak w tradycyjnym glajcie.

Podczas napotkania turbulencji z AFS, system natychmiast wkracza do akcji, nawet najmniejszy spadek ciśnienia wewnątrz czaszy wyzwala jego reakcję. System napięć wstępnych na krawędzi spływu działa jak pociągnięcie za sterówki.

Czasza z systemem AFS reaguje bez jakiejkolwiek ingerencji w sterowanie czy hamowanie ze strony pilota, dokładnie tak jak zalecają eksperci bezpieczeństwa z DHV: Latanie aktywne to latanie bezpieczne. Ernst Strobl wspomina ostatnie udoskonalenia "Nasze obliczenia komputerowe zostały potwierdzone podczas testów".

System jest wyjątkowo czuły, tak więc wymagane jest wykonanie w najwyższej jakości. Współzałożyciel U-Turn'a Thomas Vosseler dodaje "Gwarantujemy skrupulatny nadzór procesu produkcji".

Andreas Schubert, z "Rhöner Gleitschirmschulen", który wyszkolił 10% wszystkich niemieckich pilotów w Niemczech w ciągu ostatnich 10 lat potwierdza "To wielki krok w kwestii bezpieczeństwa, Główna przyczyna wypadków - całkowite złożenie skrzydła została zdecydowanie ograniczona".

Zasada napięć wstępnych czaszy doprowadziła Strobla do poprawy design'u. AFS działa najlepiej w połączeniu z odpowiednią geometrią profilu skrzydła. To oznacza że profile nie biegną wzdłuż czaszy (90 stopni do kierunku lotu) ale pod kątem pomiędzy 80 a 100 stopni, pozwalając aby każda komora pracowała w optymalnych warunkach. Co więcej, Strobl nie zaprojektował szerokości komór jednakowo, użył on dopracowanej asymetrii, która wymagała mnóstwa obliczeń komputerowych. Strobl nazwał ten system ograniczeniem szerokości komór. Kolejnym usprawnieniem było użycie skierowanego ku tyłowi designu końcówek skrzydła.

Razem te innowacje prowadzą do lepszych parametrów lotu w normalnych warunkach. Najpierw muszę wspomnieć o zoptymalizowanym starcie" mówi Strobl. Pierwszy glajt z tym systemem to BODYGUARD, paralotnia DHV1, która osiąga niesamowite parametry. BODYGUARD napełnia się z łatwością na każdym wietrze, tak że nie ma potrzeby ciągnięcia za linki rzędu A lub jakiekolwiek inne triki, a skrzydło nie ma szans na utknięcie za nami. Napełnienie skrzydła nie sprawia problemów nawet początkującym, a dzięki systemowi AFS czasza jest dokładnie nad pilotem. Jeśli czasza ucieknie do tyłu, BODYGUARD powróci natychmiast po puszczeniu hamulców - nawet pod kątem pod którym inne skrzydła się poddają".

Nowa charakterystyka budowy również poprawia zachowanie w przeciagnięciu. Piloci mogą zwolnić znacząco bez ubawy o utratę sterowalności. Początkujący szybko się nauczy i poczuje komfortowo lecąc z AFS-em po raz pierwszy z innego powodu: "Końcówki skrzydła delikatnie uciekają do przodu gdy pociągnie się za hamulce" wyjaśnia |Strobl, "czasza jest nad pilotem, a ten efekt można zauważyć w lotach z napędem, i to właśnie docenią niedoświadczeni piloci".